Thursday, April 30, 2015

Cara Menjahit Peasant Dress - Siri 1/2

Hello again =)

Semalam saya sempat jahit baju untuk Aisyah. Nama omputihnya, peasant dress. Nama Melayunya, Allahu'alam. Kalau dalam keluarga saya (orang Perak), asal dress je, kami pukul rata panggil "gaun" hehehe...

Ini hasilnya. 


Cantik kan? Sebenarnya dah banyak kali saya jahit baju Aisyah menggunakan pola yang sama, tapi saya pelbagaikan lengan dan kombinasi fabrik. Sekarang "gaun"2 tu semua dah pendek, so I guess it's time to make new ones.

Untuk baju ni, saya buat satu pola asas atas kertas cardboard, dan cardboard yang satu ni lah saya jadikan acuan/stencil untuk diulang-pakai berkali2 (selagi dia boleh muat saiz tu lah!). Semalam saya buat lagi satu pola baru setelah mengemas-kinikan saiz. Saya buat besar sikit supaya boleh pakai sampai kawin umur 3-4 tahun. Sekarang Aisyah 2thn 3bln.

Ini pola asas yang saya buat.


Satu pola ni je lah yang saya guna untuk potong badan baju dan lengan baju. All-in-one! Sebenarnya, kalau anda rajin google, banyak je pola peasant dress ni yang boleh anda download online, dalam format pdf. 

Cumanya, kalau download tu, pertama, saiz baju adalah mengikut saiz standard. Kalau anak anda slim (macam Aisyah) atau terlebih gebu-gebass, then you have to adjust the pattern. Keduanya, anda kena print pola2 ni dulu, lepas tu cantum2kan kertas sampai jadi pola yang bersaiz sebenar (actual size). Itu pun kalau anda ingat (atau tahu) nak check skala untuk dapat printout yang bersaiz sebenar. Eeee... macam rumit je kan? Memang pun!

Jadi untuk menjimatkan kertas, dakwat, masa dan panadol... meh kita start fresh dan lukis pola sendiri. Ini adalah pola yang saya dah olah2 berdasarkan pengalaman menjahit peasant dress ni sejak mula2 dulu lagi. Akhirnya saya dapat pola dan teknik (gabungan sumber2 rujukan dari internet juga) yang saya rasa paling praktikal dan senang.

 

Warna merah (gambar atas) adalah badan baju dan warna purple, lengan baju. Rasanya rujuk rajah dan nota dalam gambar tu dah boleh faham kan? Lakar macam di atas, dan potong. Sebaik2nya atas kertas yang agak keras seperti kad manila.

Perhatikan pada badan baju tu, di bawah ketiak tu saya tiruskan bagi ada bentuk sikit. Ini sebab Aisyah ni baka slim (ehem2). Kalau anak anda tembam dan chubby, sila abaikan. Buat je garis lurus kembang terus ke bawah. Lepas tu cuba ukur pola itu di bahagian perut (agak2 lah kat mana dan x4 untuk dapat ukurlilit sebenar) dan bandingkan dengan ukurlilit perut anak anda. Pastikan boleh celus ye =D.

Peringatan : Setiap kanak2 adalah unik dari segi ketinggian dan saiz. Oleh itu, setelah melukis pola, double-check dengan mengukur semula anak anda berdasarkan ukuran pola.

Kalau rasa agak2 ketat, tambahkan lagi kelonggaran untuk memudahan pergerakan. Kanak2 lazimnya aktif dan memerlukan banyak ruang untuk pergerakan. 

Last sekali, letakkan pola atas kain cenggini, dan potong. Jangan lupa tambahkan basi (rujuk gambarajah tambah basi di bawah). Kalau nak lagi senang, tambahkan basi siap2 semasa lukis pola. Saya terlupa step ni. Haishh!



Untuk memotong lengan baju, bolehlah lipatkan pola tu setakat mana panjang lengan yang anda mahu (kalau lengan pendek) dan lakarkan bentuk pola atas kain. Kalau lengan panjang, labuhkan sajalah ikut suka. Peringatan : Tak perlu kembangkan lengan baju macam badan ye. Cukup sekadar tiruskan sikit ke dalam dan buat garis lurus (rujuk gambar pola asas).



Rupabentuk fabrik setelah dipotong.
Nah, dah siap potong kain. Seterusnya sila rujuk 


untuk cara-cara menyambung fabrik untuk dijadikan baju. Panjang nor lah nak letak semua dalam satu entry huhuhu...

Kalau anda suka tutorial ini, silakan 'follow'  blog saya untuk mengikuti tutorial2 lain yang akan datang, insyaAllah. Klik butang "Join This Site" yang terletak pada sidebar. Terima kasih.

Sekian, terima kasih kerana meluangkan masa membaca tutorial (made with love) saya ini. Sila share peasant dress yang anda hasilkan dengan meng-email gambar kepada saya di

creatingmoments@gmx.com

dan insyaAllah, saya akan share di blog ini pula. Kita tengok idea dan kreativiti masing dan sama2 kongsi2 idea yang menarik. Tak gitu?

Selamat melukis pola!

Nota : Siri kedua akan menyusul tak lama lagi. Rest kejap lah. Berpinau dah mata ni =D

9 comments:

  1. salam singgah cari tuto peasant dress.
    saya save & print nota pola ni ye..
    semoga murah rezki & sihat sentiasa, Amin

    ReplyDelete
  2. as salam...
    saya bru nk belajar menjahit baju & nk cuba untuk wat 1st bju utk ank2 saya m'gunakan tuto ni..
    harap2 menjadi la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good luck. InsyaAllah menjadi... buat slow, pahamkan betul2... good luck! =)

      Delete
  3. salam puan, mnt izin ikut pola puan ajr ni yer.. terima kasih

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum, mohon izin ikut pola dari yg puan ajar nie yee... Terima kasih..😊

    ReplyDelete
  5. salam, kalau saya nk buat utk dewasa bole kn? nk try jahit sendri

    ReplyDelete

Thanks for visiting and leaving your comments. Apologies, if I am slow to reciprocate but I will, insyaAllah ^_^